maandag 4 december 2006

Kennisnet zoekt regisseurs, talentscouts en coaches

Oorlog, immuunsysteem, fitheid en extreme sporten. Het zijn slechts enkele onderwerpen die vorig jaar binnenkwamen bij de wedstrijden van Kennisnet. Vorig schooljaar deden maar liefst 500 teams mee aan deze interactieve krachtmeting in het onderwijs. Prachtige websites, leerzame games en intrigerende filmpjes trokken voorbij aan het kundige oog van de jury. Ook dit schooljaar kunnen leerlingen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zich weer inschrijven voor de wedstrijden. 15 januari sluit de inschrijvingstermijn.

De wedstrijden van Kennisnet zijn te vinden op: wedstrijden.kennisnet.nl. Hierop staat alle informatie over ThinkQuest (bouwen van een website), Expose Your Talent (ontwerpen van een korte film) en Make-a-Game (maken van een educatieve game). Wekelijks trekt de site 340.000 bezoekers. Leraren vervullen tijdens de Kennisnet-wedstrijden de rol van coach. Op een inspirerende en motiverende manier begeleiden zij hun teams in de strijd. Dankzij enthousiaste coaches maken leerlingen en studenten de beste websites, de leukste films en de spannendste games.

Samenwerken
Hoewel het eindresultaat natuurlijk belangrijk is, is het doel leren door te doen. Samenwerken, taken verdelen, keuzes maken, verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig werken en creatief denken, het komt allemaal vanzelf aan bod bij de wedstrijden van Kennisnet. Leerlingen leren niet alleen technische vaardigheden, maar steken ook veel op van het onderwerp. En in veel gevallen worden de producten weer gebruikt als lesmateriaal.

Marinus van Winkelen, Gerrit Douma en Luuk van Beers deden vorig jaar mee als coach. Zij vertellen enthousiast over hun ervaringen:
  • Marinus van Winkelen, leerkracht groep 8 van de Oranje Nassauschool in Stolwijk zag in ThinkQuest de ideale gelegenheid om de historie van Stolwijk tot leven te brengen. Hij bouwde samen met de leerlingen een site over Stolwijk tijdens de Tweede Wereldoorlog: Stolwijk toen en nu. De leerlingen zijn op pad geweest met een digitale camera, ze hielden interviews in het bejaardenhuis en er was contact met de historische vereniging. Van Winkelen prijst de educatieve waarde van ThinkQuest. “De leerlingen leren niet alleen een website bouwen, ze leren zoveel meer: samenwerken, geschiedenis, contacten met de pers. Het is echt vakoverschrijdend. Ik ga dit schooljaar ook weer meedoen. Dit keer gaat het over de Middeleeuwen”, zegt Van Winkelen enthousiast.
  • Gerrit Douma is docent aan het Zernike college in het Groningse Haren. Hij begeleidde een groep leerlingen die een site maakte over de Islam. “Scholieren zijn goed in het bouwen van webpagina’s, maar je moet goed opletten dat het wel interessant blijft. Is de layout goed, is de navigatie logisch? Het is handig als je als docent thuis bent op internet, maar je kunt altijd een beroep doen op de technische mensen van Kennisnet.”
  • Luuk van Beers is docent aan de ORS Lek en Linge in Culemborg. Als ict-leraar begeleidde hij een team 5-vwo-leerlingen. “De leerlingen gaven mij aan dat zij graag wilden meedoen aan Make–a-Game. Gedeeltelijk hebben we dat spel kunnen maken binnen de informaticalessen.” Van Beers en zijn team maakten een spel over het immuunsysteem van het menselijke lichaam. Bodybattle heette de game waarmee het team de eerste prijs in de wacht sleepte. “Grootste uitdaging als coach was toch wel dat ongebreidelde enthousiasme van de leerlingen in goede banen te leiden. En om de juiste informatie boven water te krijgen over het immuunsysteem.” Uiteindelijk bood de biologieleraar uitkomst. “Samenwerking binnen het docentencorps is belangrijk.” Het team doet dit jaar weer mee met Bodybattle 2.
Technorati Tags:

Geen opmerkingen: