vrijdag 11 januari 2008

Kinderconsument en Multikabel lanceren Pimpjefoon!

Eerste landelijke campagne voor basisschoolkinderen over verantwoord mobiel bellen van start

Schagen, 11 januari 2008 – Stichting de Kinderconsument heeft vanmorgen in samenwerking met Multikabel de landelijke campagne Pimpjefoon! gelanceerd. Dit is het eerste initiatief om basisschoolkinderen van 9 tot en met 12 jaar te leren hoe ze verantwoord kunnen omgaan met hun mobiele telefoon. Als startsein heeft burgemeester Gerrit Westerink van de gemeente Schagen (NH) het eerste Pimpjefoon! lespakket uitgereikt aan de 12-jarige Lara, leerlinge uit groep 8 van de Openbare Basisschool Juliana.

Stichting De Kinderconsument en Multikabel hebben de campagne ontwikkeld omdat het aantal basisschoolkinderen met een mobiele telefoon enorm toeneemt. Op dit moment heeft al 70 procent van de kinderen op hun tiende jaar een eigen mobieltje en zelfs 95 procent van de kinderen in het voortgezet onderwijs. De Kinderconsument en Multikabel vinden het de hoogste tijd om kinderen voor te lichten over het gebruik van mobiele telefoons. Want wat doe je als je geld moet betalen voor ringtones? Of wat doe je als je opeens wordt lastig gevallen met sms’jes? Op deze en vele andere vragen geeft het Pimpjefoon! lespakket antwoord.

Zelf aan de slag

Het lespakket Pimpjefoon! is speciaal gericht op kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 12 jaar en maakt hen op een leuke en creatieve manier bewust van de voor- en nadelen van het gebruik van een mobiele telefoon. In twee lessen van elk een uur lang gaan de kinderen vooral zelf aan de slag. Zo zitten er bijvoorbeeld een quiz, interviews en het ontwerpen van een ‘mobieltje van de toekomst’ in het lespakket. “Het materiaal ziet er mooi uit en voor de leerlingen is dit erg betekenisvol,“ zegt Juf Neomi van groep 7 van de Openbare Basisschool Juliana. “We vinden het hartstikke leuk om deze lessen bij ons op school te doen en de kinderen zijn er ook erg enthousiast over.”

Nico Rijkhoff van Multikabel: “Als bedrijf dat media- en communicatiediensten levert, nemen wij door middel van het steunen van deze campagne een stukje verantwoordelijkheid. Wij vinden het belangrijk dat de jeugd tijdig wordt geïnformeerd over het gebruik van mobiele telefoons. Het is voor kinderen tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om met een mobieltje te bellen. Bovendien bieden mobieltjes steeds meer mogelijkheden en kinderen maken daar, naast Internet en televisie, veelvuldig gebruik van. Het is dan ook goed dat ze te weten hoe ze daar verantwoord en veilig mee om moeten gaan.”

Speciale website

Scholen kunnen het lespakket bestellen via de speciale website www.pimpjefoon.nl. Verder staat er op de site een speciaal voor deze leeftijdsgroep ontwikkelde Kidszz Quiz en is er voor ouders en leerkrachten meer informatie te vinden over de campagne en het lespakket.

Geen opmerkingen: