vrijdag 15 februari 2008

Kennisnet Ezine - Docent VO - Jaargang 11 nummer 02 (14-02-2008)

Al weer enkele jaren schrijf ik voor Kennisnet - het Ezine voor het VO. Hieronder mijn bijdrage van 14 februari.
Sprak ik in een eerdere column over GLPI, een inventarisatieprogramma voor hard- en software, dan is dat wellicht voor uw school een te groot pakket om alleen de aanwezige software op cd of dvd te registreren. Het administreren van software is wel iets om aandacht aan te schenken; denk bijvoorbeeld eens aan de licentiekosten die daarmee gemoeid zijn.Ook als u snel op zoek bent naar een installatiecd is het slim om een goede administratie te hebben. Zelf heb ik laatst een zogenaamde DJ-Koffer gekocht. Hier kun je meer dan 500 cd's of dvd's in kwijt. Als softwarepakket gebruik ik Delicious Library, een programma speciaal voor de Mac. Je kunt hier het nummer van de barcode invoeren en het programma gaat automatisch op zoek op het internet naar de bijbehorende titel. Dit werkt goed als je films of muziekcd's wilt toevoegen. Software is vaak niet te vinden omdat het programma zoekt in de Amazondatabase.Handmatig invoeren kan natuurlijk wel, inclusief een invoerveld om aan te geven waar je de cd/dvd hebt opgeslagen. Voor Windows zijn er ook diverse programma's beschikbaar. Kijk eens naar CDLyse; stop de cd in je cdspeler en het programma voegt de inhoud toe aan een database. Gebruik je op je school Aura, dan is het slim om ook eens hiernaar te kijken of je dit kunt gebruiken voor je inventarisatie van je software.
Kennisnet e-zines

Geen opmerkingen: