zondag 17 januari 2010

Reis Paramaribo – deel 3


Gisteren aangekomen na een lange reis vanaf Amsterdam, Schiphol. Bob heeft mij opgehaald om 4.30, daarna doorgereden naar Koen, die in de Krugerstraat woont. Vandaar naar Schiphol, geparkeerd op Lang Parkeren. Met het busje wordt je dan bij de vertrekhal gebracht. Daar stonden al diverse leden van de groep. Het boarden kon pas vanaf 7.30, maar het vliegtuig vertrok op tijd, 8.45. De vliegduur is 9 uur. Gelukkig hebben ze 'entertainment' dus films op de plek waar je zit. Lezen kwam weinig van, wel naar muziek luisteren. Na een goede vlucht landden we op het warme vliegveld van Paramaribo. Wat een temperatuurverschil: 34 graden en licht bewolkt. Koffers opgehaald en naar buiten. Daar stond een man met een bord ICT+E. Op de parkeerplaats kwam ook nog een Surinaamse jongen op me af, die wel de koffers wilde dragen. Hij sprak snel en had het over een eurootje 'voor het kruis'? Het bleek een handelaartje te zijn... Gelukkig daarna gewoon naar het hotel gebracht. Daar naar onze kamers (ik slaap samen met Koen) opgezocht. Na een verfrissing om half zeven buiten de deur gegeten, gewoon Chinees, maar wel zo lekker.

Vanmorgen hebben we, na het ontbijt (in de openlucht, maar wel overdekt) een bustoer gehad door Paramaribo. Dat was wel een beleving, een overvol busje, met een uitstekende gids (docente geschiedenis, die ook in Paramaribo woont. Ze vertelde enthousiast wat Suriname allemaal heeft opgebouwd na 1975. We reden langs het onafhankelijkheidsplein, fort Zeelandia en verder over de Weidenboschbrug, die de overkant verbind (vroeger ging dat met een veerboot). Wat me opviel is de vervallen huizen, de slechte wegen, maar de enorme hartelijkheid van de mensen. Nu op het terras van Eco Resort om bij te komen. Net een laptop geinstalleerd voor een docente, Nathalie, die een laptop krijgt voor het project. Nathalie komt zo om hier overleg te plegen hoe ik morgen naar haar school gaat om de macbooks te installeren. Ik vermaak me prima, geniet van het weer en van de cultuur!

Geen opmerkingen: