donderdag 13 mei 2010

Test: Google Apps vs. Live@Edu

Bijgaand treffen jullie wat gedachtenspinsels over de twee gratis cloud-toepassingen voor het onderwijs: Google Apps (van Google) en Live@Edu (van Microsoft). Deze heb ik eerder gepost in de discussie groep Onderwijs 2.0 van LinkedIn (http://bit.ly/onderwijs20).

Beginnen
Het aanvragen en activeren van de toepassing is bij Apps (verkorte naam voor Google Apps in dit document) online te doen; daarna duurt het nog 1 à 2 weken voordat je daadwerkelijk toegang hebt. DNS aanpassingen moet je natuurlijk zelf regelen, net als de registratie van de domeinnaam. Bij Live (verkorte naam van Live@Edu in dit document) is dit het betere klikkerdeklik: binnen 5 minuten is de omgeving aangemaakt en online, zeker als je je DNS-instellingen zelf in eigen beheer hebt. Live biedt tevens de mogelijkheid om e.e.a. te testen in een subdomeinnaam (bijvoorbeeld test.naamschool.nl). Er vindt door Live geen echte controle plaats of je daadwerkelijk een school bent. Geen idee of dit achter de schermen wel gebeurd. Bij Apps is de registratie strenger geregeld (ik weet het niet exact meer, maar volgens mij moest ik daar de BRIN-code opgeven).

Beheer
Nadat je omgeving beschikbaar is krijg je een URL van waaruit je beheer kunt toepassen. Bij Apps heet dat 'Dashboard', bij Live 'Service Management Portal'. Bij Apps is alles vanuit het Dashboard te doen: gebruikers aanmaken, applicaties toevoegen, groepen beheren, look-and-feel aanpassen, enz. Bij Live zijn daar verschillende schermen voor, met ieder een eigen interface. Zo kun je de kop- en voetteksten van Live aanpassen in Windows Live Admin Center.

Look-and-feel
Bij Apps is soberheid en eenvoud troef. Knopjes naar mail, agenda, documenten zijn altijd als koptekst aanwezig en de verschillende onderdelen lijken veel qua lay-out op elkaar. Een gebruiker zal derhalve niet zo snel verdwalen tussen de toepassingen. Reclame uitingen in Apps zijn er binnen mail wel (Google Ads), maar zijn op het Dashboard uit te zetten. Wil je een toepassing gebruiken, dan kun je rechtstreeks daarnaar toe via een uniek url. Deze zijn in het Dashboard in te stellen. Er is geen centrale startpagina. Hoe geheel anders is Live: via Live.com kun je inloggen, je komt dan in je startpagina terecht. Er is een (gedeeltelijk) aanpasbaar kopregel. Hierin staan de meest essentiële toepassingen zoals mail, contacten, profiel. Verder zijn updates te zien van gebruikers in je eigen netwerk. Deze kunnen gevoed worden door externe toepassingen zoals Twitter, Flickr, Facebook. Er staat een vast blok MSN aan de rechterkant. Deze bevat verwijzingen naar sites van MSN (Video, Nieuws). Vooralsnog is deze niet uit te zetten, al zijn er geruchten dat dit in de toekomst wel zal kunnen. Duidelijk is dat de startpagina van Live gericht is op sociale netwerken. De omgeving van Live voelt wat chaotischer aan; er is veel te zien en dat kan leerlingen afleiden.

Toepassingen
Apps heeft mail, agenda, contactpersonen, documenten, chat en video. Live is wat uitgebreider en biedt naast dit alles ook opslag (Skydrive). De functionaliteit van de diverse toepassingen is gelijkwaardig; wel maakt Apps gebruik van het aanmaken van documenten online aan. Bij Live wordt daar nu nog een Office programma voor gebruikt. Je kunt dus wel een document aanmaken, maar je hebt daarvoor Office nodig. De opslagmogelijkheden zijn bij Live wat groter; zo is er 25 Gb opslag op Skydrive, mail heeft 10 Gb bij Live (7 bij Apps). Apps biedt mogelijkheden om documenten te embedden binnen websites en heeft ook een mooie formulierengenerator. Het aspect 'delen' lijkt bij Apps beter te zijn: delen (en realtime bewerken) is duidelijk minder bij Live. Live mist mogelijkheid om video op te slaan (behalve dan in de Skydrive mappen).

Validatie gebruikers
Zowel Apps als Live kunnen gebruikers valideren via de Active Directory. Omdat AD een userdatabase van Microsoft is, is validatie eenvoudiger te regelen met de Live oplossing. Externe partijen zijn hiervoor het best geschikt om validatie te regelen.

Als de leerling de school verlaat...
Er zijn scholen die het account van de leerling laten staan (Apps). Bij Live lijkt dit beter geregeld: als de leerling de school verlaat, wordt het account losgekoppeld van de domeinnaam. De leerling zelf houdt zijn / haar account. Onduidelijk is echter of dit alleen mail betreft ook ook documenten / skydrive.

Oplossing vanuit / voor de leerling?
Het lijkt lastig een beslissing te nemen welke toepassing (Apps / Live) nu het beste is voor de leerling zelf. Apps is eenvoudiger in gebruik, Live biedt meer quota... Al met al zal een besluit veelal gebaseerd zijn op gevoel dan op ratio. Wie het weet, mag het zeggen...

Geen opmerkingen: