vrijdag 28 oktober 2011

iPads in de klas; hype of niet?

Columnist Jan Lepeltak heeft in de Vives (http://vives.nl/column/ipad-de-klas) een kritisch artikel geschreven over het gebruik van de iPad in de klas. Natuurlijk ben ik het met Lepeltak eens dat je nuchter moet zijn t.a.v. nieuwe technische ontwikkelingen en daar secuur naar kijken of het past binnen je onderwijs. Maar ik ben het met een aantal stellingen niet eens. Daarom heb ik een gedeelte van het artikel hieronder geplakt, met daarbij mijn opmerkingen (in het rood). Reacties graag!

Toch is enige nuchterheid op zijn plaats. [Mee eens, we moeten ons niet gek laten maken] Maar bijzonder geschikt voor het onderwijs? Dat moet nog blijken. Het is een lastig apparaat als het gaat om bestandsbeheer [lastig is het woord niet… er is geen bestandsbeheer…], en voor belangrijke toepassingen als tekstverwerking en spreadsheet heb je extra’s nodig. [hij bedoeld: toepassingen? En op de laptop niet dan? En online bewerken dan?] Je kunt niet om de iTunes store heen. [klopt, maar ik ken geen store die zo makkelijk is als de Appstore; de Store zorgt er voor dat de applicaties goedgekeurd zijn door technici van Apple, en ook werken]

De vraag is of klassikale invoering een doordachte keuze is. Als je van open source software houdt, heb je al gauw een probleem. Het iPad IOS besturingssysteem is een gesloten platform en ontwikkelen is kostbaar en niet zo makkelijk [Oneens; er zijn leerlingen (zie uitzending DWDD van 14 die snel een App in elkaar kunnen zetten]. Inmiddels kunnen heel wat leerlingen en docenten in Flash programmeren, wat erg leuk is voor het maken van leerzame animaties. Maar: Flash werkt niet op de iPad. [Klopt, en dat is een bewuste keuze vanuit Apple. Niet omdat het niet mooi zou zijn, maar dat het probleem ligt in de energiebeheer; Flash zuigt energie. Het is niet voor niets dat HTML5 eigenlijk de toekomst is op de tablet – platformonafhankelijk en geen stroomvreter]. Er schijnt nu wel een Flashbuilder te zijn, waarop je voor elk platform kunt ontwikkelen. De meeste pro iPad argumenten die in het Volkskrantartikel worden gebruikt, gelden ook voor andere goedkopere tablets [Hier worden appels met peren vergeleken: inderdaad kun je op een goedkope – Androidtablet – flash gebruiken, maar de kwaliteit van de tablet en de grootte van het scherm zijn dan wel lager / kleiner] en netbooks en laptops.

De iPad wordt geroemd om zijn interactiemogelijkheden. Maar het is een nogal povere definitie van interactie die dan wordt gehanteerd. Het is de interactie van de afstandsbediening. [Wat bedoelt Lepeltak hier? Interactiviteit of interactie met de docent?] Daar is niks mis mee, behalve dat ruim 400 euro wel een behoorlijke uitgave is.
Iedere leerling een laptop of notebook geven, lijkt me vooralsnog daarom goedkoper en handiger. Daar zijn de gebruiksmogelijkheden uiteindelijk groter, zeker voor het vo. Er is veel meer educatieve open source content. Je kunt er allerlei interfaces op aansluiten waarmee je voor de science-vakken metingen kunt doen van bijv. CO2-waardes, temperatuur, vochtigheid, etc. [Lepeltak bedoeld hier volgens mij het gebruik van randapparatuur gekoppeld aan de laptop (Coach); dat klopt, die koppelingen heb je nog niet op de tablet, vraag is of je dat nodig hebt in een sciencelab omgeving met vaste pc’s. Wel is het dan juist handig om op je tablet de resultaten te registreren en direct te verwerken in de ELO]. Als je je notebook dan ook nog op het schoolnetwerk kunt aansluiten, hoeft het telecombedrijf er niet te rijk van te worden. [Onzin: een tablet heeft standaard geen 3G kaartje, maar internet loopt meestal via WiFi]

1 opmerking:

Hans Pollen zei

Harry, je weerlegt secuur. Je blijft daarbij op dezelfde level van (tegen)argumenteren als de auteur. En dat is in feite al afdoende.
Daarenboven kunnen we zien dat ondanks de argumenten van de auteur 'de hype' toch gewoon doorzet. Waarom is dat? Ik heb enig vermoeden....
Ik denk dat zowel leerlingen als docenten zich 'vrijer' voelen; handelingsvrijer! Lange dagen lang zonder problemen werken in een heel breed palet van onderwerpen, vakken, privé-zaken, spellen, communicatie-wijzen, planningen, teksten, rekenvellen en dus werk- en schoolzaken. Als een buddy die steeds meer handigheden laat zien naarmate er meer apps gevonden worden. Zonder 'beheerSzucht' van de it-afdeling. Prachtig in formaat en razendsnel.
Natuurlijk zouden wij oude Macintosh-fans een low-level applicatiemaker als HyperCard op de iPad willen zien. Als voorbeeld zouden leerlingen en leerkrachten daarmee samen nieuw onderwijsmateriaal kunnen maken; echte co-creatie komt dan een stuk dichterbij.
Het is dit soort van verwachtingsrijk perspectief dat we voelen van deze nieuwe platform-software-hardware-combinatie. Het doet enthousiasmeren, voorwaar de belangrijkste succesfactor voor zelfsturend en langdurig beklijvend onderwijs.
Vanuit generatie-management perspectief gezien, vind ik de 'hype' over de iPad in de klas juist hoop bieden. Het is echt een unicum dat een behoorlijk aantal 50-plussers in het onderwijs enthousiast 'in sync' zijn met hun leerlingen.
Daarmee heeft Apple baanbrekend werk verricht in veranderkunde perspectief.
Ondertussen liften Android-tablets mee...! Wordt Flash zowel 'energie-vriendeljker' als 'ingehaald'. En kijken echte ontwikkelingsgerichte professionals naar 'wat kan', i.p.v. 'naar wat niet kan'.
Met hen werk ik graag samen:)