vrijdag 27 januari 2012

CoFa project (1)

Maandag beginnen we op school met een bijzonder project: het CoFa project, wat staat voor Corderius en Farel. Beide colleges zijn onderdeel van de Meerwegen scholengroep.

Zes docenten van elk college testen dan 2 maanden 2 tablets. Uiteindelijk moet er dan een beslissing komen over welk tablet er gekocht gaat worden voor alle docenten van de scholen. Dat zal dus in de eerste helft van 2012 gebeuren.

De tablets die getest worden zijn een iPad2 (iOS) en een Asus Eee Transformer Prime. Alle ervaringen worden online door de docenten bijgehouden in een wiki (van PBworks). Aan de docenten wordt gevraagd om na twee maanden een uitgebreide evaluatie met eindoordeel te schrijven.

Ik zal van het project regelmatig een blogje schrijven op deze site.

2 opmerkingen:

Hans Pollen zei

Goed project, Harry. Zeker ook het proces van afwegen, wanneer we dat kunnen meelezen.
Ik heb wat aanvullende vragen:
Hoe is het keuze proces van de 2 tablets die 'nader worden onderzocht' verlopen? Wat waren daar de argumenten van?
Wordt er puur op gebruikersniveau geëvalueerd, of wordt ook het 'omvattende' ecosysteem betrokken in de evaluatie?
Wat zijn de evaluatie-punten waarop de keuze wordt gebaseerd? Zijn die nu al belend, of worden die tijdens het proces vastgesteld?
Ik volg het proces graag. Ik vermoed dat vele scholen hier baat bij kunnen hebben. Ik hoop echter ook dat zij zelf het proces van afwegen zo grondig zullen doorlopen en niet de uitkomsten van jullie proces klakkeloos zullen overnemen. In dat geval zijn tips, do's&don'ts (reflectie) vanuit jullie als een soort 2e orde evaluatie goed om te vernemen.
Groet:
Hans Pollen

Harry Dubois zei

Hans, de keuze v.w.b. de tablets: iPad omdat dat de markleider is en een gesloten systeem heeft. Android op de Transformer Prime juist omdat dat een open systeem is met bovendien een extra toetsenbord mét voeding.

We evalueren alles: van eerste indruk, hardware, software, gebruikersgemak. Alles komt in 1 Wiki (PBworks). We hebben nog niet de evaluatie-punten bepaald.

Zodra ik wat meer te melden heb doe ik dat op op deze weblog, want de omgeving van het project is alleen voor 'leden'.